|
|
|
|
black
Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
|
|
Wysłany: Pią 13:58, 08 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
25)
Konwergencja- tzn. zacieranie się granic między mediami, jest jednym z najważniejszych zjawisk zachodzących obecnie w mediach.
„Dzięki zwiększeniu liczby kanałów telewizyjnych oraz mobilności nowych technologii komputerowych i telekomunikacyjnych wchodzimy w erę, w której media będą wszędzie. Konwergencja nie jest czymś, co się stanie pewnego dnia, gdy będziemy mieli już wystarczająco szybkie łącza internetowe lub gdy wymyślimy odpowiednią konfigurację urządzeń. Przygotowani na to czy nie, już teraz żyjemy w kulturze konwergencji"
Odbiornik telewizji cyfrowej, udostępniający także usługi informacyjne i multimedialne, można stworzyć albo drogą "komputeryzacji" telewizora, albo też "utelewizyjnienia" komputera. Jeżeli dodamy do tego ewolucję telefonu w wideotelefon, a następnie uzupełnianie go o kolejne funkcje - otrzymamy trzecią możliwą drogę do powstania domowej platformy multimedialnej w ramach procesu znanego jako integracja (konwergencja) telekomunikacji i informatyki z radiem i telewizją. Platforma ta będzie z jednej strony końcówką otwartego, światowego systemu mediów, cechującego się nieograniczonym przepływem treści komunikowania i elementów kultury, z drugiej zaś - szerszego, telekomunikacyjno- informatyczno-przemysłowego sektora gospodarki. Społeczeństwo informacyjne będzie więc m.in. społeczeństwem mediów.
20) Północnoatlantycki model liberalny
Model północnoatlantycki – nazywany wymiennie liberalnym, do tego modelu zaliczane są systemy medialne w anglojęzycznych krajach atlantyckich: USA, KANADA, IRLANDIA i WIELKA BRYTANIA.
Cechą łączącą te kraje, jest na płaszczyźnie ekonomicznej tradycja liberalna i mechanizmy rynkowe, które wykształciły się tam bardzo wcześnie, natomiast na płaszczyźnie politycznej- umiarkowany pluralizm i występowanie lub wyraźna tendencja do tworzenia rządów większościowych.
Przemysł prasowy- średnie wskaźniki czytelnictwa prasy
-wczesny rozwój komercyjnej prasy masowej
Paralelizm polityczny- neutralna prasa komercyjna, dziennikarstwo zorientowane na informację, wewnętrzny pluralizm( z wyjątkiem Wielkiej Brytanii), gdzie występuje pluralizm zewnętrzny), profesjonalny model zarządzania mediami elektronicznymi, systemy formalnie autonomiczne.
Profesjonalizm- wysoki stopień profesjonalizacji, niezinstytucjonalizowany system autoregulacji.
Rola państwa w systemie medialnym- przeważająca orientacja rynkowa ( z wyjątkiem silnych publicznych mediów elektronicznych w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
21) Północno- i środkowoeuropejski model demokratycznego korporacjonizmu
Model północno- i środkowoeuropejski- nazwany modelem demokratycznego korporacjonizmu, do tego modelu zaliczane są: AUSTRIA, BELGIA, DANIA, FINLADIA, NIEMCY, HOLANDIA, NORWEGIA, SZWECJA, SZWAJCARIA)
Cechą łącząca te kraje, jest : wszystkie są krajami bogatymi, o wysokim produkcie brutto zaawansowanej nowoczesnej technologii. Poza Niemcami zamieszkują je niezbyt liczna populacja (4-15mln), co oznacz, że konsumpcja usług i towarów, a co za tym idzie i mediów, ma ograniczony zasięg demograficzny. Wspólną cechą jest długa tradycja demokratyczna oraz dobrze rozwinięta sfera publiczna wraz z aktywnym społeczeństwem obywatelskim.
Przemysł prasowy- wysokie wskaźniki czytelnictwa prasy, wczesny rozwój prasy masowej
Paralelizm polityczny- pluralizm zewnętrzny, szczególnie w prasie ogólnokrajowej , historycznie silna prasa partyjna, ewolucja w stronę neutralnej prasy komercyjnej, polityka w mediach charakteryzująca się dużą autonomia dziennikarską.
Profesjonalizm-silna profesjonalizacja, zinstytucjonalizowany system autoregulacji
Rola państwa w systemie medialnym- silna interwencja państwa, przy jednoczesnej ochronie wolności prasy, dotacje prasowe, szczególnie w krajach skandynawskich, silni nadawcy publiczni.
26.) Rozwój elektronicznych środków masowego przekazu-
Nowe technologie komunikowania: Magnetowidy – wprowadzone zostały na rynek w 1976r. dziś można je znaleźć w 85% gospodarstw domowych. 30 tyś. wypożyczalni wideo przyczynia się do zmniejszenia wielkości widowni telewizyjnej, ale magnetowidy pozwalają na nagranie programu telewizyjnego z myślą o późniejszym obejrzeniu. Minusem dla reklamodawców jest funkcja” zipping”, czyli szybkiego przewinięcia taśmy na podglądzie w celu uniknięcia niepożądanych fragmentów, np. całych bloków reklamowych.
DVD- wprowadzono do sprzedaży w marcu 1996r. ale dopiero w XXI w. miała swoich odbiorców. Ponieważ odtwarzacze DVD, jak i nośniki były bardzo drogie. Dopiero w 2000r. wprowadzono do sprzedaży technologię umożliwiającą nagrywanie na DVD.
Pilot- umożliwia wiele zaawansowanych funkcji, pozwalających na szybki przepływ widzów od stacji do stacji. Najpopularniejsza funkcja pilota jest „zapping”(zmian kanału za naciśnięciem przycisku, np. w celu uniknięcia reklamy lub mniej interesującej audycji). „GRAZING”- oglądanie kilku stacji jednocześnie
„CHANNEL SURFING”- czy też „ CRUISING”- ciągłe przełączanie kanałów w poszukiwaniu czegoś interesującego, bez skupiania się na dłuższy czas na jakimkolwiek programie czy reklamie.
Pojawiła się również telewizja cyfrowa a także cyfrowe magnetowidy, nie są jednak zbyt popularne.
„VIDEO-ON-DEMAND” (VOD)- odpłatny dostęp( widz wybiera program i w każdej chwili może go zatrzymać, cofnąć, podejrzeć)
„ONE-CLICK SHOPPING”- za pomocą pilota widz może zakupić wybrane produkty czy usługi i dostarczenie pod wskazany adres.
„PROGRAM INTERACTIVITY”- widz wybiera ujęcia kamery, z której chce obejrzeć rzut karny w trakcie meczu lub wyszukanie dodatkowych informacji .
„DOSTĘP DO KOMPUTERA ORAZ SIECI [link widoczny dla zalogowanych] funkcje takie, jak e-mail, czaty, gry interaktywne, strony www dostępne poprzez telewizor.
Stany Zjednoczone są krajem środków masowego przekazu, w kategoriach: nasycenia mediami społeczeństwa , sprzedawania płyt i kaset, ilości linii telefonicznych, telefonów komórkowych, użytkowników Internetu oraz telewizji kablowej.
Wydatki na technologię informacyjno- komunikacyjne są największe na świecie. Telewizja pozostaje najpopularniejszym oraz najbardziej wpływowym środkiem masowego przekazu.
Telewizja kablowa jest szybsza w przekazywaniu informacji oraz łatwości dostępu(lotniska, sieci kablowe, telefony, a nawet strony internetowe) ale ma również negatywne strony. Informacje dostarczane przez telewizje kablową są: rzadziej weryfikowane, a więc podawane bez sprawdzenia w dwóch niezależnych źródłach, bardziej jednostronne(stronnicze), gorzej udokumentowane, korzystają z mniejszej ilości źródeł, a widzowie są gorzej informowani o charakterze tych źródeł, częściej oparte na transmisjach na żywo, które nie zostały uważnie napisane, sprawdzone i zredagowane, zróżnicowane pod względem rzetelności stosowania warsztatu dziennikarskiego,
23.)Jak rozumiesz metaforę, media jako rzeka?
Karol Jakubowicz stworzył koncepcje że cały rozwój można opisać jako przejście. Stwierdził ze media początkowo funkcjonowały w modelu zwanym modelem rzeką:`„Media jak rzeka”
Pierwsze stadium rozwoju systemu medialnego :
1)rzeka :źródło rzeki- nadawca, ujście - odbiorca.
Metafora ta opisuje sytuacje początkowa . Model autorytarny- ograniczona liczba nadawców(1 lub kilku) uzależniony od państwa. Odbiorca może odbierać treść nadawaną lub się "wyłączyć". model ten funkcjonował w Polsce do 1989 roku - do likwidacji cenzury. (Tygodnik Powszechny, polityka, WPROST)
(z zewnątrz- BBC, WOLNA EUROPA,)
W europie zachodnioej model ten funkcjonował nei we wszystkich panstwach
- przełamanie systemu rzeka i przejście w drugi model :
2) model dorzecze- wielu nadawców -możliwość wybierania. Demokratyzacja systemu medialnego była przyczyna obalenia modelu rzeka. Demokratyzacja była skutkiem zmiany na rynku medialnym np. pojawienie się magnetowidu, tv. satelitarnej. Pojawienie się komercyjnej telewizji. Nadawcy nie należą do jednego właściciela..
rynek prasowy- nadawcy niekontrolowani. Powstają inne rodzaje prasy :branżowa, poradnikowa itp.
Telewizja -niezależni właściciele, stacje konkurują o odbiorcę(konkurencja), przeprowadzano
badania sondażowe na poziom oglądalności,
system ten powiązał się z systemem ekonomicznym
Przeszkoda rozwoju tego modelu była technologia analogowa
rozwój- ograniczenie mediów analogowych
Symptom zmiany modelu- pojawienie się cyfry i przekształcenie się w następny model
24.)Jak rozumiesz metaforę, media jako pojezierze?
3) model pojezierze : ( ‘my’ mamy możliwość wyboru kanału)
- kanały tematyczne radiofonii i Tv zastępują kanały ogólnotematyczne. Liczba
kanałów nieograniczona
- włączenie technologii internetowej - nowe media w środkach masowego przekazu
-nowe media : Internet łączy wszystkie poprzednie media - każda stacja ma swoja witrynę internetowa .
Im Internet szybszy tym modele lepiej działa
- każdy może się stać elementem tego jeziora, można założyć stronę i komunikować się z innymi elementami, komunikacja
świadoma pełna inwigilacja,( w przyszłości ten model może nas ubezwłasnowolnić).
Post został pochwalony 0 razy
|
|